Πηγή : http://imperisteriou.gr


Λόγοι Σοφίας Περί Γάμου και Οικογενείας – του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου

Ο γάμος δεν αποτελεί εμπόδιο για την αρετή

«Και όταν ο Νώε ήταν πεντακοσίων ετών εγέννησε τρεις υιούς»(Γέν. 5,32). Βλέπε πάλι άλλο δίκαιο με τή γυναίκα και τά παιδιά του. Κατόρθωσε καί αυτός πολύ νά ευαρεστήσει τον Θεό καί προτίμησε τον δρόμο τής αρετής, αντίθετα σέ όλους τους άλλους καί δέν στάθηκε σάν εμπόδιο ούτε ό γάμος, ούτε ή ανατροφή τών παιδιών.

«Ζήτησε ευλαβή και φιλόσοφη κόρη»

Σάς παρακαλώ λοιπόν καί σάς, να μή ζητάτε χρήματα καί περιουσία, αλλά χαρακτήρα καί καλοσύνη. Ζήτησε ευλαβή καί ευσεβή κόρη, καί αυτά θα σου είναι πιο ωφέλιμα από άμετρη- τους θησαυρούς. Αν ζητάς αυτά πού αρέσουν στον Θεό, θα ακολουθήσουν καί τα άλλα, αν όμως παραβλέψεις εκείνα καί τρέχεις σ’ αυτά, ούτε αυτά θα σε ακολουθήσουν.

Αυτό είναι το αληθές συνοικέσιο

Αυτό είναι πραγματικό συνοικέσιο, το να μην είναι δηλαδή ο ένας προσκολλημένος στον άλλο μόνον κατά τις ευχάριστες στιγμές, αλλά και στους κινδύνους. Αυτό είναι σημείο γνήσιας αγάπης, αυτό είναι γνώρισμα πολυτι­μότατης φιλίας.

Ο αληθινός πλούτος

Αυτή είναι η πραγματική οικογενειακή ζωή, αυτός είναι πραγματικός σύζυ­γος, αυτός που δεν εξετάζει με λεπτο­μέρεια τα λόγια τής γυναίκας του, αλλά υποχωρώντας πολύ εξ αιτίας της αδυναμίας της γυναικείας φύσεως, ένα μόνο προσπαθεί να επιτύχει, να διώξει από το σπίτι του την ταραχή και να σφίγγει τον δεσμό τής ειρήνης και τής ομόνοιας. Διότι αυτός είναι ο πραγματικός πλούτος, αυτή είναι η με­γαλύτερη περιουσία, όταν ο άνδρας δεν βρίσκεται σε διχόνοια με τη γυναίκα του αλλά είναι προσκολλημένοι ο ένας στον άλλο, σαν ένα σώμα ακριβώς. Διότι λέγει: «Θα γίνονται οι δύο ένα σώμα» (Γέν. 2, 24). Αυτοί οι άνθρωποι είτε φτωχοί είναι, είτε άση­μοι, είναι οι πιο ευτυχισμένοι από όλους διότι περνούν τη ζωή τους με γαλήνη συνέχεια.

Λιμάνι είναι η γυναίκα

Σκέψου ότι εξ αιτίας της έγινες πατέ­ρας και έχεις παιδιά και από αυτό να γίνεσαι πιο ήρεμος μαζί της. Δεν βλέ­πεις τους γεωργούς πώς περιποιούνται τη γη πού έσπειραν κάτι με οποιονδήποτε τρόπο, κι αν ακόμη έχει άπειρα ελαττώματα, όπως εάν είναι άγονη, εάν έχει ζιζάνια, αν επηρεάζεται από πλημμύρες λόγω της θέσεώς της: Αυτό να κάνεις και σύ· διότι έτσι πρώτος και συ θα απολαύσεις τούς καρπούς και τη γαλήνη. Διότι η γυναίκα είναι λιμάνι και πάρα πολύ μεγάλο φάρ­μακο για τη δημιουργία χαρούμενης διαθέσεως. Αν, λοιπόν, απαλλάξεις το λιμάνι από τα κύματα και τούς ανέμους, όταν θα επιστρέψεις από την αγορά, θα απολαύσεις πολύ άνεση και γαλήνη αν όμως το γεμίσεις με θο­ρύβους και ταραχές, κάνεις δυσκολότερο το ναυάγιο για τον εαυτό σου.

Τεκνογονία και καλή ανατροφή

Και για να μάθεις ότι τη μητέρα δεν την κάνει μόνο η γέννηση των παι­διών, ούτε σε αυτό απόκειται η αμοιβή … Γι’ αυτό και εδώ αφού είπε «σωθήσεται διά της τεκνογονίας», δεν στα­μάτησε εδώ, αλλά θέλοντας να δείξει ότι όχι το να γεννήσουμε παιδιά, αλλά το να αναθρέψουμε παιδιά σωστά, αυτό μας παρέχει μισθό, πρόσθεσε: «εάν παραμείνουν στην πίστη, στην Αγάπη και στον αγιασμό» ( ’Χ’ Τιμ. 2, 15). Αυτό που λέει σημαίνει το εξής: Τότε θα λάβεις μεγάλη αμοιβή, αν τα παιδιά πού γεννήθηκαν παραμείνουν στην πίστη και στην αγάπη και στον αγιασμό. Εάν, λοιπόν, τα οδηγείς σε αυτά, αν τα παρακινείς, αν τα διδάξεις, αν τα συμβουλέψεις, για τη φρον­τίδα σου αυτή σε περιμένει μεγάλη αμοιβή από τον Θεό.

Αγώνας για τη σωφροσύνη

Προπαντός να τούς κρατάμε [τούς νέους, τα παιδιά μας] σέ σωφροσύνη διότι αυτό περισσότερο από όλα κατα­στρέφει τη νεότητα. Και κοντά σε αυτά χρειάζονται πολλοί κόποι εκ μέ­ρους μας, πολλή προσοχή. Γρήγορα να τούς οδηγούμε σε γάμο, ώστε να δέ­χονται τη νύφη με καθαρά και αγνά τα σώματά τους, αυτοί οι έρωτες είναι θερμότεροι. Αυτός πού είναι φρόνιμος πριν τον γάμο, πολύ περισσότερο θα είναι μετά τον γάμο, ενώ εκείνος που έμαθε να πορνεύει πριν τον γάμο, θα το κάνει αυτό και μετρά τον γάμο. Διότι λέγει: «Στον πόρνο άνθρωπο κάθε τί που θα του παρουσιαστεί σαν άρτος, προς κορεσμό της αχόρταστης επιθυμίας του, είναι ευχάριστος» (Σόφ. Σείρ. 23, 17). Γι’ αυτό βάζουν στεφά­νια στο κεφάλι, σύμβολο τής νίκης, διότι παραμένοντας ανίκητοι, έτσι προσέρχονται στον γάμο, διότι δεν νικήθηκαν από την ηδονή. Αν όμως κυ­ριευμένος από την ηδονή παραδίνει τον εαυτό του σε πόρνες, για ποιο λόγο λοιπόν φέρει στεφάνι στο κεφάλι του, ενώ είναι νικημένος; Αυτά ας τα συμβουλεύουμε, με αυτά ας τα νουθετούμε, ας τα φοβερίζουμε, ας τα απειλούμε, άλλοτε κάνοντας αυτό, και άλλοτε εκείνο.

Θέλημα τού Θεού η τιμή των γονέων από τα παιδιά

Διότι ό Θεός θέλει πάρα πολύ να τιμώνται οι γονείς από τα τέκνα τους και εκείνους που κάνουν αυτό τους αμείβει με μεγάλα αγαθά και δωρεές, ενώ εκείνους που παραβαίνουν τον νόμο αυτό, τους τιμωρεί με μεγάλες συμφορές και κακά. Λέγει Όποιος κα­κολογεί τον πατέρα του ή τη μητέρα του, να τιμωρείται μέ θάνατο» (Έξ. 20, 15). Για εκείνους πάλι πού τιμούν τούς γονείς λέγει τα έξης: «Τίμα τον πατέρα σου και τη μητέρα σου ίνα … μακρο­χρόνιος γένη επί τής γής» (Εξ. 20, 12).

Από το βιβλίο Παιδαγωγική Ανθρωπολογία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου , Βασιλείου Χαρώνη, Ουρανίας Λανάρα